Söndagsstek

 Idag har det ätits älgstek till middag. En av mina favoriträtter!
När jag gör älgstek så saltar jag och kryddar med vitpeppar innan jag bryner den. Jag bryner den på ganska hög värme i en stekgryta.
När det blivit en fin färg runtom häller jag på vatten och lite vin. Jag lägger i skivad morot, lökklyftor, några krossade enbär plus en krossad vitlöksklyfta. Sen kommer det avgörande. Några torkade trattkantareller smulas i. Även om det inte är mycket svamp ger det jättemycket smak.
Den får sjuda på svag värme tills den är klar. Jag kollar aldrig på klockan utan går lite på känn. När potatisen är klar brukar steken också vara klar...men det beror förstås när man sätter på potatisen... *L*
Skyn från steken används till såsen, om man vill ha vanlig grädde eller matlagningsgrädde är en smaksak. Idag hade jag en skvätt vispgrädde i kylen som åkte i såsen, annars brukar jag hålla mig till en lättare variant.
Glöm inte att ta upp morötterna, de är himmelskt goda efter marineringen i grytan!
Så ge er ut och skjut en älg och fixa en stek till nästa söndag!

PS: Bilden är googlad, vi åt upp steken innan jag hann fota...

Kommentarer
Postat av: Mia

Skulle nog funka med rådjur också...så nästa gång jag kör till jobbet kanske man skulle passa på att pricka en bog eller nåt...Nä, vad hemsk jag är!

2008-12-07 @ 19:29:56
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Lotta

Det låter ju jättegott, men jag tror aldrig jag har ätit älg. Har inga jägare i familjen !

Ha en fin kväll, kram =)

2008-12-07 @ 22:00:59
URL: http://lisenj.blogg.se/
Postat av: Mia

Hahahaha!!!! Lasse Flinckman...bossen är homofob, så det skulle väl vara nåt!!! ASG

2008-12-08 @ 08:06:26
URL: http://matmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0