I väntan på samtal från Barnmottagningen...

Jr är sjuk, ordentligt förkyld och ont i pannan. igår när han steg upp hade han ont i pannan och han var svullen och röd under ena ögat. jag frågade om han slagit i ögat men hade inget minne av det.
Inatt vid tolvtiden vaknade jag av att han var ledsen. han hade ont i höger öga och i pannan. Svullnaden under ögat hade nu gått ner över hela kinden. Han fick nässpray och sovplats bredvid mig.
Klockan 11 idag fick vi tid på vårdcentralen. De tittade i öronen, halsen och näsan men visste inte vad det var. Jag trodde det kunde vara bihåleinflammation men fick veta att små barn inte får det. Deras bihålor är inte så utvecklade, sa de. Så vi fick åka hem för att avvakta.
Eftersom jag är vetgirig av naturen kollade jag upp bihålor och barn på nätet. På sjukvårdsrådgiviningen läste jag då detta:

Inflammation i silbenscellerna hos barn, ovanligt men allvarligt

Vuxna får ofta inflammationer i silbenscellerna och det är sällan som det blir några komplikationer. Hos barn är det mer ovanligt men det kan bli allvarligare. Eftersom barn har en mycket tunn vägg in mot ögonhålan kan inflammationen sprida sig dit. Då blir det rött och svullet kring ögat och det finns en risk att infektionen sprider sig till hjärnhinnorna och hjärnan. Detta är ett allvarligt tillstånd som kräver vård på sjukhus.

Vi blev hemskickade med Alvedon och nässpray!!!
Så nu väntar jag på att de ska ringa tillbaka från Barnmottagningen i Vetlanda. Jr har fått Alvedon och är lite piggare. För tillfället har han inte så ont, men om en timme börjar effekterna av Alvedonen försvinna och då blir det värre igen.
Jag arg, orolig och lite rädd för tillfället.....

Tillägg ett tag senare: Nu har jag pratat med ännu en sköterska. Hon ville att vi skulle avvakte lite. Så nu ska den här oroliga hönsmamman vaka över sin son....


Kommentarer
Postat av: Lotta

Men så otäckt !! Hoppas nu att det inte är nå't allvarligt i alla fall ! Man tror ju att de på vårdcentralen vet vad de gör, men det gäller att kolla upp lite själv med. Klart man blir orolig när de är sjuka =( Hoppas lilla killen blir bra snart igen !!

Kramar till er !!

2009-01-20 @ 14:55:11
URL: http://lisenj.blogg.se/
Postat av: Jannike

Usch .... det där var knivigt... Hoppas det går bra, och dämpar sig av sig självt.. Det är bra att du är en vetgirig mamma, och fortsätt stå på dig om du är orolig - hellre att man frågar en gång för mycket än inte alls!!!!! ABSOLUT!



Kram från Jannike, som oxå kan vara en riktigt hönsmamma emellanåt...

2009-01-20 @ 19:59:47
URL: http://pyret07.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0