Matakuten

På tv4 har det börjat en ny serie som heter Matakuten. Bert Karlsson ska med tre kockar , Melker Andersson, Carola Magnusson och Paul Svensson undersöka skolmaten och försöka göra den bättre. Lite som Jamie Oliver gjorde i Storbrittanien.
De ska försöka få in mer råvaror istället för frusen färdigmat och ändå hålla budgeten. Inte en lätt uppgift men nödvändig. En undersökning visade att kattmat var nyttigare än skolmaten....

Foto: TV4 Min nya idol är Carola Magnussson! Hon vill att maten ska vare närproducerad och ekologisk. Inga konstiga tillsatser utan så naturlig som möjligt. GI för Carola står för Goda Ingredienser.
Vi försöker laga vår mat så här hemma, men har lång väg kvar. Men vi har bytt ut margarinet mot smör eller flytande smör/rapsolja. Jag har gjort sylt, saft och äppelmos själv. nu ska jag bara få ändan ur vagnen och göra lite fonder också. Bara att frysa ner när de är klara, men de ska bli gjorda också...
Men Carola kanske kan ge mig lite inspiration. Vill ni läsa mer om henne klicka här.
Jag ska ta en sväng till bibblan också och se om jag hittar hennes bok "Ekokök". Där kanske jag hittar några bra fondrecept!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Det är ju inte klokt med alla dessa tillsatser i vår mat !! Sån't som man trott varit nyttigt är ju inte alls bra,inga lightprodukter över huvud taget. Riktigt smör, rapsolja o bregott kan man använda som är utan dessa skadliga tillsatser. Man får hålla utkik så det inte är en massa E-n som vi säger i ingredienserna. Man vill ju inte mata sina barn med sån't som kan vara skadligt för dem !!

Du är ju duktig som gör egen sylt o saft, då vet man ju vad man får i sig =)

Ska kolla efter den där boken jag med.

2008-10-06 @ 23:07:38
URL: http://lisenj.blogg.se/
Postat av: Mia

Det är inte svårt med fonder, och dom sköter sig själva på spisen, så det är bara att köra igång!

Vad som är svårast (tycker jag) är att hitta köttben till köttfonden! L

2008-10-07 @ 08:18:24
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Jannike

ja det låter spännande - får nog lov att kolla nästa program!

2008-10-07 @ 08:39:45
URL: http://pyret07.blogg.se/
Postat av: Bea

Det kommer väl som en chock men även jag har börjat inhandla ekologiskt käk. ;)

2008-10-07 @ 16:02:44
URL: http://eriiksson87.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0