Källforskning kanske??


Varje dag kommer det nya mail till inboxen. Oftast läser man, raderar eller skickar vidare. Många mail hinner jorden runt flera gånger i en svindlande hastighet. Då är det på sin plats att kolla vad det egentligen är man skickar iväg. Kan jag stå för det som står i mailet? Stämmer innehållet egentligen med verkligheten?
Då menar jag inte de otaliga skämtmail som är de vanligaste e-breven som hamnar i inboxen. Det jag menar är mailen med " viktigt, sprid detta vidare"- innehåll.
Idag fanns det just ett sådant mail hos mig. Det handlade om att man inte ska glömma förintelsen. Så långt är jag med, förintelsens vidrigheter är något som alltid måste finnas färskt i vårt minne. MEN när jag läser vidare hittar jag pudelns kärna. Enligt mailet har skolorna i Storbrittanien tagit bort all information om förintelsen för att inte stöta sig med de muslimska eleverna.
Det var då jag började ana oråd. En snabb googling och jag hittade detta. Mailet är en modern vandringssägen. Numera sprids de inte från mun till mun utan från dator till dator. Hastigheten är större och lögnen är snart en sanning.
En annan vandringssägen som jag läste för några år sedan är den om våldtäktsdrogen Progesterex som hindrar våldtäktsoffret att bli gravid. Jag har till och med hittat mailet på ssk expedition. Utan att innan kolla sanningshalten sitter nu mailet på anslagstavlan som en varning till alla som jobbar där.
Vad jag vill säga med detta inlägg är att källforskningen aldrig får glömmas bort. istället för att bara klicka på "skicka vidare" kolla innehållet. Tänk efter, låter det här rimligt?
Den stunden det tar ( ett par minuter för ovan nämnda mail) att kolla fakta är väl värd tid. Bättre det än att bli en lättlurad stackare som förfärad skickar en blåsning vidare...

Kommentarer
Postat av: Mia

Måste erkänna, att jag öppnar inte ens såna mejl och skulle jag mot förmodan göra det, så skickar jag inte vidare, än hur behjärtansvärt det låter...grymt?? Kanske...

2008-11-09 @ 19:28:57
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Bea

Såna där mail är riktigt jobbiga, jag läser dom inte utan jag slänger dom oftast oöppnade. Har dom dock ett bra ämne så kan det hända att jag kikar vad det är för något.

2008-11-10 @ 00:01:44
URL: http://eriiksson87.blogg.se/
Postat av: Claes

Förr var något sant eftersom det stod i tidningen.

Nu är något sant eftersom det finns på Internet.

2008-11-11 @ 08:40:17
Postat av: MaLj

Det finns en bra sajt som heter Break The Chain (www.breakthechain.org), med argument för varför man inte skall skicka skräppost och inte tro på allt som står i ett email om något behjärtansvärt eller skrämmande. Dock står det inte tillräckligt tydligt där (vad jag har sett) hur kedjebrevsprincipen (matematiskt) gör namninsamling via emailkedjor helt olämplig. Jag har bloggat om ett annat kedjebrev som snurrar i Sverige just nu.

2008-11-11 @ 11:22:31
URL: http://maljmusic.blogspot.com
Postat av: Toblino

vad "källforska" du själv på?



kolla in detta:

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/education/article1600686.ece



http://news.bbc.co.uk/1/hi/education/6517359.stm

2008-11-11 @ 14:23:06
URL: http://toblino.blogspot.com/
Postat av: Lotta

Toblino:

Som det stod i artikeln jag länkade till så finns det ett korn av sanning. Men det jag kunde läsa i mailet var inte i närheten av den sanningen.

2008-11-11 @ 15:19:00
URL: http://ischa01.blogg.se/
Postat av: Yoc

Ett förintelselögn?

Svahns artikel ägnas åt en mail som inte finns citerad (eller länkat på annat sätt). Forskningsrapporten som länkas ägnar sig åt undervisningsmetodik, inte skolstatistik och tar upp problem som forskarna anser väsentliga. Var detta verkligen mailsändarnas enda källa? Det får vi ta CSs ord på.

Inlägget var ett mycket originellt sätt att markera årsdagen för kristallnatten (SvT valde att ha ett inlägg om bosättningar). Tanklöshet som ser ut som en tanke?

Yoc

2008-11-11 @ 16:48:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0