Kultur- och shoppingresa

 Igår var vi på Utvandrarnas Hus i Växjö med skolan. Vi blev guidade runt och blev fullproppade med information. När jag gick runt där så kom jag ihåg att mormors bror hade flyttat till USA. Men jag hade ingen aning om han var kvar där eller om han ens var vid liv. Försökte spåra honom med hjälp av datorn när jag kom hem utan resultat.  Satte min syster på uppdraget och hon nosade fram att han hade avlidit i San Fransisco 1971. Vet tusan hur hon bär sig åt, hon är makalös på att hitta saker på nätet!! Tyvärr så tror jag att han inte fick några barn, hade varit kul med lite släkt i Amerrka....

Nästa besök efter Utvandrarnas Hus var Domkyrkan. Det är en fantastiskt vacker kyrka! Är ni i Växjö någon gång så är den väl värd ett besök.
 Inne i kyrkan är dopfunten, ljusträdet och altarskåpet i glas. Naturligtvis, Småland är ett glasrike! Enligt legenden är det St. Sigfrid som bestämde var den ursprungliga kyrkan skulle byggas för 1000 år sedan. Domkyrkan står på samma plats som den ursprungliga.
 Det sanslöst imponerande altarskåpet gjord av Bertil Vallien. Guiden berättade om alla detaljer och det är otroligt genomtänk och fullt med symboler!
 Dopkällan av Göran Wärff. En dålig bild men jag hittade ingen bättre....

På det stora hela var det en jättekul och intressant resa. Efter den kulturella bildningen intog vi kinamat, jag med hjälp av pinnar! Lite shopping blev det också naturligtvis!! Med tanke på att 80-talsmodet dyker upp lite här och var igen så är det lite kulturell bildning att gå i klädaffärer........


Kommentarer
Postat av: Bea

Rackarns att jag missade det besöket, alla har sagt att det var redigt givande & intressant. Vad tycktes om trubaduren idag då? Han var rätt fräsig faktiskt :) .

2008-06-11 @ 21:09:49
URL: http://eriiksson87.blogg.se/
Postat av: Mia

Den är så vacker, den kyrkan...Berättade guiden om dödskallen i glas som tillhör altarskåpet...? Den blev stulen, såg ett program om B W på tv, där berättade han det...men han sa inget om att det återfunnits. Han kanske gjorde en ny...

2008-06-12 @ 17:54:47
URL: http://matmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0