Klokskaper

Min salig mor hade passande små ordspråk för de flesta situationer. Uttryck som retade gallfeber på mig när jag var barn, men som jag nu med glädje delar med mig till mina små.
Var det så att man slarvat bort något så fick man höra: "Där Olle lagt vantarna finns de!" Mao, du hade det sist och borde själv veta var det finns.....
Ropade man på henne och ville ha hjälp så fick man till svar: " Hit och dit är lika långt..."
Gjorde jag något som mor visste skulle bli fel men vägrade ändra mig så sa hon: "Själv göra, själv ha"
Om man försökte bära mer än man nästan klarade så hördes från min kära mor: "Den late förtar sig hellre än går två gånger"
När jag flyttat hemifrån och var i färäldrahemmet på besök så passade jag alltid på att äta lite. Såklart, man är väl inte dum!! Oftast åt jag precis innan jag skulle hem, när jag reste mig och sa tack och hej svarade mamma: " När luffaren är mätt så går han"
Eftersom jag är uppvuxen på landet så var det ibland jakt i skogarna hemma. Var det då någon som sköt kommenterade mamma det med: : Jaha, nu sköt de en arbetslös....." Vet inte var utrycket kommer ifrån. Någon som har en teori?
Kommer inte på mer "klokskaper" just nu, men det finns säkert fler. I vilket fall som helst så ska jag se till att mina barn lär sig dem.......


Kommentarer
Postat av: ejmis

God fortsättning!

Kul med lite "klokskaper" så här på nyåret.

2008-01-01 @ 15:31:32
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Mia

Att skjuta en arbetslös, det har jag bara hört där nere i Småland, ingen annanstans...Men nu är det ju jakt på arbetslösa, så det torde väl vara lagligt?? ;-)

2008-01-01 @ 18:43:47
URL: http://www.matmia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0