Varför denna jäkla stång?!

image87

Äldste sonen har vuxit ur sin cykel. Våren närmar sig så vi har börjat kolla runt lite efter en ny åt honom. Varenda jäkla pojkcykel har STÅNG! Varför? Finns det någon logisk förklaring till varför pojk/herrcyklar ska ha en stång? Den är i vägen när man stiger på cykeln och fråga de killar som av misstag landat på den.....
Historiskt sett kan jag tänka mig att kvinnornas cyklar var utan stång för att klänningen inte skulle dras upp. Men det förklarar likförbaskat inte varför stången var nödvändig på herrcyklarna!
Ska den ses som en penisförlängare? Eller är det för att männen ska kunna säga: "Titta vad högt jag kan lyfta benet när jag hoppar på cykeln!"
Jag skulle så väldigt gärna få svaret på denna till synes olösta gåta. Under tiden så tittar vi på flickcykel till sonen istället...

Kommentarer
Postat av: Mia

Det är bara en gammal kvarleva från förr..då gjordes cyklarna inte så stabila, så stången är enbart för att stärka ramen. Damernas cyklar kom väl senare och förklaringen varför dom ser ut som dom gör, har du ju redan!
Men i jämlikhetens namn, ta bort stången! Numera kan ju cyklar göras stabila utan den!

2008-02-22 @ 19:27:32
URL: http://www.matmia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0