Tråkiga nyheter

image20   Hörde på nyheterna idag att det inte ska bli lag på att hästar ska ha en hage att vistas i dagligen. Tänk, det trodde jag var givet! En häst har ett naturligt behov av att kunna strosa omkring och söka mat. De behöver äta lite och ofta och det får de naturligt i en hage. Instängda i en box eller ännu värre, en spilta får många hästar problem med vävning, krubbitning eller helt enkelt uselt humör.
Även om de rids eller körs varje dag så kan inte det ersätta utevistelsen. En häst som får vara ute större delen av dagen mår bättre än en som tillbringar den mesta tiden i en box. Så släpp hästarna fria!





image21En annan sak som togs upp var att det inte blir lag på att en häst måste ha sällskap av en andra hästar. Hur sorgligt är det inte att se en ensam häst i en hage. Eller ännu värre i ett stall mol allena!
De är flockdjur och hur mycket matte eller husse än älskar dem så kan de inte ersätta en annan häst.   
Blir så bedrövad när jag hörde detta. Trodde att lagar var till för att göra saker och ting bättre. I det här fallet är det ett rejält steg tillbaka för våra älskade hästar!                         

Kommentarer
Postat av: ejmis

Oj nu fick jag puls...vad är det för komplett idiot som har "tänkt till" nu..självklart ska hästar ha kompisar och vara ute!!!!!

2007-06-26 @ 17:43:03
Postat av: Lotta

Blir så arg så jag hoppar! Läste på Aftonbladets sida att ridskolor i städer jublade över beslutet. Vilket härligt liv för en häst, stå i en box mellan rundorna i ridhuset!
Är det konstigt att en del ridskolehästar sparkar och bits?!

2007-06-26 @ 18:54:32
URL: http://ischa01
Postat av: Mia

Hörde det där på tv:n och jag håller fullständigt med er! Uppfattade jag en sak fel, eller?? Skulle maxtiden i spiltan vara 16 timmar (är inte säker) men om så vore, hur får man ihop det, då???

2007-06-27 @ 19:30:47
URL: http://matmia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0