Fina fisken?

image22
Min käre far brukar komma med en bunte tidningar till mig med jämna mellanrum. En mycket uppskattad bunt! Den brukar innehålla blanka magasin som jag själv är för snål för att köpa.
En av favoriterna i bunten är National Geographic som jag lusläser från pärm till pärm.
I nummer fem av ovan nämnda tidning skriver de om  utarmningen av fisken i världen. Världshaven dammsugs på fisk och bestånden krymper mer och mer. Torsken i Nordsjön är snart utfiskad och spättan är oockså illa ute.
Det fanns en förteckning över fiskar som man kunde äta med gott samvete, bl a:
ansjovis
sardiner
makrill
dolkfiskvildlax från Alaska och norra Stilla Havet
sill

Den här listan ställer till problem för mig. Jag är urdålig på fisk! I min värld är fisk = fruset torskblock.
Vad i hela världen ska jag göra nu? Köpa Omega3 kapslar? Vad är dolkfisk?? Finns det sardiner som inte  simmar i tomatsås i en burk?
Jag behöver en riktig utbildning i fisk-kunskap, om jag har tur så finns det en mattidning i nästa bunte från far!

Kommentarer
Postat av: Mia

Sill?? Här kallas den strömming (gränsen för att kallas sill går söder om Kalmar) och vi har minsann brist på strömming...

2007-06-29 @ 09:53:42
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: ejmis

Omega3-kapslar har jag hört att vi borde äta även om vi äter fisk 3 gånger i veckan så det är nog en bra idé. Vi började med det för ett par månader sen för tyvärr blir det fisk alldeles för sällan trots att det är jättegott.

2007-06-29 @ 12:57:27
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Pia

Läs bloggen från äta bör man annars dör man.blogg.se, hon lägger in bra recept säkert om fisk också, jag har inte läst allt men ideér kan du säkert få där.

2007-07-03 @ 23:25:48
URL: http://mammipiha.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0