Borglig begravning

Igår var jag på min första borgliga begravning. Min kompis mor avled efter att varit sjuk en tid. När hon fick veta att cancern inte gick att bota förklarade hon för barnen att hon ville ha en begravning utan präst.
Minnesstunden skulle äga rum på ett värdshus bredvid kyrkan. De hade ställt kistan i ett av rummen och placerat blommor på och runt den precis som på en vanlig begravning. Runt kistan fanns stolar placerade. Det fanns inga speciella platser för t ex familjemedlemmar, utan man kunde sitta var man ville.


När vi satt oss hälsade min kompis alla välkommna och förklarade att hans mor hade valt musiken som skulle spelas. Han berättade lite om sin mor och delade med sig av sina minnen. Det var bara att resa sig och berätta om man ville bidra med något. Nu var det ingen annan som gjorde det, men det kändes bra att sitta och minnas samtidigt som man lyssnade på musik som hon själv valt.  Vi la på blommorna och tog ett sista farväl innan de bar ut kistan till den väntande bilen.
Efter maten gick vi gemensamt upp till minneslunden där hennes aska kommer att spridas. 
 
Det var en väldigt vacker, intim begravning . Jag är säker på att *L* tittade ner från ett moln med ett nöjt leende på läpparna!

Kommentarer
Postat av: Mia

Så vill jag också ha det, det lät bra! Inte en massa ståhej...

2007-07-21 @ 09:54:07
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: ejmis

Den varianten lät mer avslappnad än en begravning i kyrkan..om nu en begravning någonsin kan bli riktigt avslappnad...

2007-07-21 @ 11:00:53
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Pia

Begravningar är bland det värsta man kan tänka sig oavsett hur det görs, men denna idé lät bra på något sätt, men det lät svårt att vara ställföreträdande präst som sonen verkade vara

2007-07-21 @ 19:12:02
URL: http://mammipiha.blogg.se
Postat av: Helen

Det låter som om man skulle kunna tänka sig det så där.

2007-08-24 @ 22:22:51
URL: http://qristall.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0