Feminist = manshatare?

Läste i en blogg att man som feminist är manshatare. Jag är feminist och har således rannsakat mig själv. Hatar jag män? Hatar är ett väldigt starkt ord, det ska mycket till innan jag får sådana känslor.

Men jag är förbannad på män som slår sina partners, på män som har en "klappa på huvudet och kalla mig lilla gumman"-attityd, på män som ser sig som bättre och viktigare bara för att de är män.

Dessa män representerar inte alla män i samhället så, nej, jag hatar inte män. Jag är inte ens förbannad på alla män.


Jag vill ha ett jämnställt samhälle, där en persons kön inte avgör lön eller bemötande. Tänker jag då bara på kvinnans ojämnlika ställning? Nej, det är lika viktigt att en man ska ha samma rättighet till barnen vid en skilsmässa eller kunna vara föräldraledig utan att ses som en svikare av chefen.

Detta är feminism och jämnställdhet för mig, inte en kamp mellan könen utan ett samarbete.


Kommentarer
Postat av: Mia

Bra rutet, Lotta! Preciiis så ska det vara...

2007-12-03 @ 20:08:58
URL: http://matmia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0