Små grodorna......

Vår trädgård har blivit invaderad av små grodor. Det gäller att se sig för så man inte trampar på de små liven!

Hammarsbadets camping, troll och mycket mer....

Så har vi varit på semester i Gamleby. Finns bara ett ord att beskriva det hela med:UNDERBART!!
Stugan var bra, lite trångt i sovrummet bara men det kan jag överleva.

Utsikten från stugan var det verkligen inte fel på. Eller vad säger ni?

Det var ca 75 meter till badstranden. Barnen trivdes som fiskar i vattnet och inte blev det sämre av att det fanns en lekplats där också.
På vägen till Gamleby blev vi ruinerade på Astrid Lindgrens Värld. Entrén gick på över 700 för oss fyra men det är ett fantastiskt ställe. Tyvärr var det olidligt hett så vi orkade bara några timmar. Ett tips om man ska dit är att bo på campingen och lösa tvådagarsbiljetter. Varken barn eller vuxna orkar med att ta in allt på en dag.
Första kvällen i stugan var spännande för barnen. De skulle sova i samma rum och just sova var de inte så intresserade av. Mycket fnitter och bus blev det innan de små liven slocknade.
På måndagen åkte vi in till Västervik. Är man i Västervik är det ett måste att åtminstone gå en liten bit vid hamnen. Heregud vad båtar det fanns i denna stad! Och vilka båtar sen!! Sambon gissade att ett vrålåk var värt ungefär 30 miljoner. Det är lika mycket som vårt hus gånger 100! Tanken svindlar.....
Som de tvättäkta turister vi är så blev det även ett kyrkobesök. Västerviks kyrka ser urgammal ut men är byggd i början på 1900-talet. Den är byggd i nygotisk stil fick jag lära mig, därav det uråldriga utseendet. En makalöst vacker kyrka är det iaf.

I Gamleby finns det en legend om jätten Garp och uppe på berget Garpedans har konstnären Jan Pol skapat troll som alla är bjudna till jätten på fest. Garp själv är nere vid den lokala butiken för att köpa förtäring till kalaset.

Vi skulle således försöka komma med på jättens fest vi också. Vi satte barnen på varsin cykel och började trampa. Efter att ha virrat runt lite var vi till slut vid bergets fot. Jag var redan då ordentligt trött. Dålig kondis, barn bakpå och backar är en ingen bra kombination....
Det fanns två vägar att välja mellan och naturligtvis tog vi fel. Men vi kom upp till en usiktsplats ocjh fick se samhället och havsviken från ovan så det var värt den svettiga vandringen uppåt. Vi strövade omkring ett bra tag men inga troll behagade att visa sig. Först trodde vi att trollen höll sig undan från den stekande solen men vi insåg till slut att vi helt enkelt inte visste vart vi skulle gå. Vi visste inte så noga vart vi var heller för den delen, men efter ett tag hittade vi cyklarna igen.
Yngste sonen fick syn på en liten grävmaskin som han var tvungen att titta närmare på. Han är galen i maskiner och vi hade redan cyklat omkring på Lantmännen och tittat på "traktatorer".....
Nåväl, maskinens ägare förklarade för oss hur vi skulle gå så på kvällen återvände vi. Dänna gång tog vi bilen, min kropp klarade inte en cykeltur och bergsvandring till. Nu tog vi andra vägen där det faktiskt fanns en liiiiten skylt som visade vägen till trollen.
Det var som att kliva in i en saga! Helt fantastiskt, överallt fanns det sagoväsen i varierande form och storlek.

Bilderna är tagna av Per Malmborg . Klicka på namnet så kan ni se mer bilder.

Sista kvällen på vår resa åkte vi till Västervik igen och åt en makalöst god middag på "Tre rum & kök" som ligger nere vid hamnen. Barnen åt köttbullar och potatis och vi vuxna åt varmrökt lax med potatis och romsås. MUMS!!
Det var en ljuvlig kväll som var som gjord att sitta vid en hamn och äta god mat!

När allt var nerpackat på onsdagen och stugan städad bar det av hemåt. Vi fortsatte på Astrid Lindgren-temat som vi började med på vägen till Gamleby med ett besök i Bullerbyn. Det var väl kanske inte så jättekul, vi har inte tittat så mycket på filmerna här hemma. Men besöket på Katthult var desto roligare! Innan jag träffade sambon, som är ett stort Emil-fan och innan barnen kom hade jag inte sett så mycket Emil heller. Numera kan jag nästan filmerna utantill och passande Emil-citat används flitigt i vårt hem. Barnen och sambon sken ikapp när vi kom fram till huset och Snickerboa. Och naturligtvis åkte barnen hem med varsin bysse i ett stadigt grepp!

Väl hemma igen gick vi igenom brevskörden (mest reklam), fjäskade för katten och tvättade. Det är skönt att vara hemma igen, men det lutar åt att det blir en resa till Gamleby nästa år också. Då stannar vi antagligen lite längre, tre nätter kändes lite kort.

Clintan och de andra tuffingarna....

Kollar lite på de tuffa killarna i den gamla Clintan-filmen "Häng dem högt". Hände det något  bus så satte de ihop ett uppbåd. Nu tillsätts en utredning.....

Jamen ge er nu va!!!

Nu får ni ger er på TV 4!!!!!! VI VILL INTE SE NÅGOT MER OM JÖNSSONLIGAN!!!!!!!!!!!! Det finns andra filmer. Filmer som ni inte visat 756838000000 gånger!

Semester i Gamleby

I morgon bär det av till Gamleby och Hammarsbadets camping. Vi har hyrt en stuga och ska bo där tre nätter.
På vägen dit stannar vi i Vimmerby och går in på Astrid Lindgrens Värld. När jag berättade för äldste sonen att vi skulle dit och att där fanns både Emil, Pippi och Karlsson på Taket så undrade han om de hade jättemånga tv-apparater där! *L*
Vädret verkar bli bra så i år behöver vi inte ta med regnkläder iaf. Jag återkommer med utförligare information om resan i nästa vecka!

Thank god it´s friday!!!

Efter en sanslöst seeeeeeg vecka är det äntligen fredag. Det är inte bara veckoslut utan hela sex lediga dagar ligger framför mig. På söndag åker vi till Gamleby för att bo i campingstuga några dagar. Men i morgon har jag sovmorgon och det ser jag fram emot lika mycket som att åka iväg. Hela veckan har jag kommit i säng försent och sovit dåligt på natten. I perioder har jag svårt att sova och vaknar flera gånger varje natt. Men i morgon ska jag sova länge!!

Tisdagstema: Tro

"Tro, jag vill känna tro
jag vill känna
önskan om en tid
så ljus som friheten
känna tro igen"

Den kristna tron långt från fördömande och inskränkta samfund. Min Gud dömer inte, min Gud står för kärlek och förlåtelse. Därför försöker även jag att älska och förlåta......

Charlie Sheen

Jag har sedan jag såg "Plutonen" för första gången varit väldigt svag för Charlie Sheen. Jag tycker förvisso fortfarande att han är en goding MEN han har svalnat lite.
I serien "Two and a half men" brukar han ha shorts, strumpor och skor. Bara det räcker för att ta ner sexigheten en hel del. Men det är inte allt. Mannnen har ganska klena ben och brukar sitta med dem i kors! Vilket gör att han ser kvinnligare ut än jag.....
Så även om han fortfarande är trevlig att titta på så har han som sagt svalnat en hel del......

Syskonkärlek

Den man älskar agar man.

Igår vid middagen säger vår fyraåring att han minsann inte har slagits på hela dagen. Va´bra säger hans föräldrar då. Varvid sonen berättar:
" M slog mig men jag slog inte tillbaks.................. jag nöp tillbaks! "

Coolast i Hollywood

Samuel L Jackson är en av filmvärldens absolut coolaste skådisar. Att han ofta är med i Tarrantinos filmer gör honom inte sämre!

Smålandsturist hela helgen

Vi har turistat på hemmaplan den här helgen. Kollar man runt lite finns det ofta en hel del att göra. Vi började hemmaturistandet med att besöka Hörnebo skiffergruva utanför Ramkvilla. Det är en dagbrott där de bröt skiffer på 1800-talet. Numera är det en 120 meter lång tunnel, ej upplyst,som leder till dagbrottet. En spännande promenad för både barn och vuxna, men det finns räcke så man vet vart man ska gå. Själva dagbrottet är väldigt vackert och det brukar arrangeras konserter där nere.

Efter att barnen kastat skiffersten omkring sig sög det ordentligt i kaffetarmen. Vi packade in oss i bilen och uppsökte Engdahls Kulle för macka, kaka och kaffe.  De har inte bara gott fika utan har även blivit K-märkta av K-spanarna på SVT. Har man lust och ork kan man ta sig upp i utsiktstornet.

Idag regnade det hela förmiddagen och vi kände oss ganska eländiga allihop. Men när vi ätit middag ljusnade det lite och vi beslöt oss för en tågresa. I den gamla bruksorten Ohs finns det en museijärnväg med ånglok och allt. Ohsabanan har en spårvidd på ynkliga 60 cm så det känns lite vingligt. Men tåget tuffar tryggt fram i 20 km/h.
Efter tågresan blev det glasspaus innan vi körde till Lammhult.

Som barn lekte jag i en stor rutschkana i form av en drake. Man kunde åka nerför stjärten och om man var modig genom munnen. Åkte man genom munnen var de första meterna en tunnel. Tvivlar på att jag vågade åka där igenom.... Den är fortfarande kvar och restaurerades tidigare i år. Draken är ett konstverkav Knud Andersen och byggdes redan 1971. Mina barn hade precis lika roligt som jag hade när jag klättrade omkring på den som barn!

Nu sover det två trötta barn i sina sängar och en nästan sovandes sambo sitter i soffan bredvid mig. Imorgon ska jag jobba igen, men nu är det bara 5 arbetsdagar till min minisemester. 6 lediga dagar varav 4 ska tillbringas i Gamleby utanför Västervik.

Mina blommor

Jag har ett blomland vid skogskanten som jag äntligen börjar få ordning på. Här ser ni mittendelen med bl.a. stjärnflocka, höstaster, trädgårdsrölleka, iris och alunrot. Bakom astern finns det oregano, men det var en låg sort så den ska flyttas fram. Eventuellt ska den till ett blomland på framsidan av huset istället.

På den här kanten är det lite pyssel kvar. Jag köpte en rosa klint i år, men mina lötnatshjärtan växte över den så den nästan blev helt dold. Den stora tuvan med midsommarblomster ska jag nog dela, den börjar ta väldigt mycket plats nu. Jag har fått lavendel av min far som jag hoppas klarar vintern. Det lär nog inte hortensian göra tyvärr, en nackdel med att bo på småländska höglandet.

Det här var ett trångt tråkigt fyrkantigt blomland innan. I år tröttnade jag och gjorde det lite större och inte så strikt kantigt. Solen steker på bra här (när den nu behagar att visa sig) så det blir nog en hel del kryddor. Oreganon från baksidan t.ex. Längst fram till höger står en ros som jag från början hade i en kruka. Men det kom inga nya blommor så den fick en ny chans. Tyckte faktiskt att det kanske var nya knoppar på gång igår när jag kollade!

Så det var lite blomland, det är en hel del nya perenner så de behöver ett år på sig för att växa till sig. Men det börjar arta sig bra tycker jag!
Nu till något som jag verkligen är nöjd med! Jag har av min käre far fått trätunnor som jag planterat i och blommorna stortrivs! Ett av tunnbandet har gått sönder och har tillfälligt lagats med ett spännband. Men jag har försökt att placera krukorna så det inte ska synas.

Fågelbadet är ett vanligt krukfat med snäckor och en fuskgroda...

Underbara underkläder

Jag har äntligen hittat en butik som säljer BHar som passar. Jag behöver 80DD och om jag inte ska köpa tantunderkläder har utbudet varit dåligt. Men så blev jag tipsad om Miss Mary of Sweden och är jättenöjd! Äntligen underkläder där brösten inte ramlar ut när man böjer sig fram. Jag har köpt modellen på bilden och några till ( det är INTE jag som är på bilden) . Det är dyrt, men de två sista köpte jag på rea för 99:- styck så då jämnar det ut sig. Camilla Thulin är delaktig i utformandet av modellerna och det är en kvinna som verkligen kan underkläder!

Länkhjälp

Nu ska vi se om jag fattat.  Ejmis har lärt mig att länka utan att behöva skriva hela adressen. Och minsann jag tror att det funkar! Tack så mycket för hjälpen!

Manned Cloud

Om sisådär 15 år kan den som har fickorna fulla med pengar resa jorden runt i det här luftskeppet. På 6000 meters höjd glider du fram i ett lyxhotell som är 210 meter långt, 82 meter brett och 52 meter högt. Luftskeppet ska landa med jämna mellanrum på attraktiva platser och eftersom man bor på skeppet behövs inga hotell.
Men det lär inte bli aktuellt för oss vanliga dödliga. Hela skeppet kommer vara utrustat som ett lyxhotell, så om vi börjar spara nu så kanske barnbarnen kan ha råd med en åktur.

Källa: "Allt om vetenskap"

Livets stora gåtor och en liten....

Här i vår värld finns det olika mysterier som kan uppta lite tanketid hos mig. T.ex. hur i hela världen byggde de Stonehenge och hur kan universum aldrig ta slut o.s.v.... En annan sak som jagf funderat på har kanske inte samma dignitet men har ändå tagit upp en hel del tanketid. Funderingarna kretsar till det där med brun-utan-sol. Hur kan en vit kräm göra mig brun? Någon som kan svara?

Lapp på lapp....men MED söm

Äldste sonen är lite drygt 4 år och har sedan en tid tillbaka obevekligen slitit ut ett antal byxknän. Då jag av börd är småländska är jag mån om min ekonomi,  alltså lappar jag och lagar. Det finns fiffiga små lappar man kan stryka på. Det går på ett ögonblick och de kostar inte många kronor. Det hade säkert fungerat jättebra om inte de hamnat på en fyraårings byxknä.
Jag får således både stryka och sy. Och när jag skriver sy så innebär det för hand eftersom  det inte går att komma intill med symaskinen. Men det går bra att titta på en massa mord i Midsommer och tråckla samtidigt.

Ledig? Knappast.....

Idag har flitens lampa onekligen lyst med ett starkt sken! Efter det att jag ätiti frukost och läst dagens tidning åkte städgrejorna fram. Och det var sannerligen ingen lyx! Sambon brukar ta en runda med dammsugaren lite då och då, men det är jag som sköter dammandet. I fönsterna låg det fluglik och på bord och bänkar gick det att skriva meddelanden i dammet. När jag plockat upp en miljon leksaker, dammat, dammsugit och torkat golv var skillnaden enorm.
När jag ändå fått upp värmen var tvättstugan nästa mål. Här har tvättats, manglats ( ja, jag vet förspilld kvinnokraft osv...men jag gillar att mangla ) och strykts kläder i en rasande fart. Tack vare den nya luftavfuktaren så torkar  tvätten rekordsnabbt.
Nu kan jag med gott samvete sitta här med datorn i knät en stund och ta det lite lugnt!

Kosta Outlet

Igår var vi på ännu en utflykt. Yngste sonen lämnade vi hos farmor och farfar, han går inte så jättebra ihop med shopping. En runda i matbutiken är ungefär vad han fixar.
Men storebror gillar affärer så han satt bak i bilen när vi styrde mot Kosta. Regnet öste ner så vi var oroliga för att det skulle vara fullt med shoppingsugna besökare. Men när vi kom fram var det faktiskt ganska lugnt.
För er som inte känner till Kosta Outlet kan jag förklara. Här finns mängder med kläder. Från märken som jag aldrig hört talas om till Ralph Lauren, POP och Tommy Hillfiger. Priserna är allt från kopiöst dyrt till sanslöst billigt. Men det finns ett aber. Om man som jag behöver jeans i storlek 34 och toppar i storlek large blir utbudet begränsat. Tyvärr, för där fanns mycket snyggt och var det något i min storlek så tillhörde det kategorin kopiöst dyrt.
Men det blev en ny parfym, två par POPbyxor till sonen och två toppar til mig som jag ska ha på jobbet.
Det finns andra butiker bredvid den stora outletbyggnaden. Bland annat en butik med porslin och glas. Där kan man göra riktiga fynd och vi hittade lite födelsedagspresenter och en skål till oss.
  I Kosta Outlet finns också ett lekland som vi lovade sonen att vi skulle besöka. En belöning för att han tålmodigt följde med i butikerna. Och han hade hur kul som helst! Sambon stannade kvar så jag kunde gå en sväng själv och när de tillslut kom tillbaka till butikerna var sonen genomblöt av svett. Det vore något att ha i trädgården! Men då skulle antagligen hela grannskapets barn bosätta sig här.....
På väg hem så somnade en totalt slutkörd son i baksätet, nöjd och belåten efter shopping, köttbullar och lek.

En heldag i västern

Idag packade vi bilen med lite kläder, sandaler, kaffe saft och bullar och begav oss till High Chaparall. När vi kom fram insåg jag att det hänt en del sen jag var här som barn. Konstigt vore det annars, det var 30 år sedan jag var där sist. ( Nu måste jag nog ta en paus och bryta ihop för att jag blivit så gammal....)

Ok, nu har jag återhämtat mig och accepterat att tiden går. Vare sig jag gillar det eller inte....
Nåväl, tillbaka till vilda western. När man kommer innanför portarna hamnar man verkligen i en westernvärld. Tio meter från entrén finns det passande nog en butik där de säljer cowboy utrustning till barnen. In går vanliga barn och ut kommer det fullfjädrade cowboys. I vissa fall är även föräldrarna utklädda, oftast fäderna. Hos en del växer verkligen inte cowboydrömmen bort!
Vi strosade runt lite (och ja, vi köpte också revolvrar till barnen) och tittade på hästar och karuseller. Barnen blev överförtjusta när vi kom fram till Buffalo City. En barnby med hus i mindre modeller anpassade till barn.

Vår lille kille tyckte det var roligast att stänga dörrarna och hindra andra barn att komma in.
Vi kollade aldrig på någon show, det var knökafullt och äldste sonen tyckte att det smällde tillräckligt redan på avstånd. Efter att ha hälsat på hos indianerna och sett en man använda en piska hos mexikanarna åkte vi hem. Både små och stora familjemedlemmar var nöjda och trötta i benen efter besöket. Utan tvekan kommer det att bli flera besök hos kobojsarna!!

Nannys och vilsna familjer

Sitter och tittar på ett Nanny-program och konstaterar att ibland ställer kärleken till våra små till det. För att telningarna inte ska bli ledsna får de bestämma och tar över familjen helt och hållet. Eller så ligger problemet i olika inställningar till barnuppfostran. Det är inte lätt att få till rutiner när mor och far tycker olika. Tack o lov är sambon och jag överens om hur barnen ska uppfostras, det är bara ibland vi kan ha lite olika åsikter.
Nu har jag inte sett så många avsnitt av den här typen av program. Men idag fick en treåring sitta på rummet i tre minuter efter att ha sagt fuck femtielva gånger. Han fick inte komma ut innan de tre minuterna hade gått.
Mina barn har också fått gå till rummet när de uppfört sig illa. MEN jag har aldrig vägrat att släppa ut dem innan en viss tid gått. De får gå in på rummet, kommer de ut och fortsätter lika dant får de gå tillbaka igen. Naturligtvis förklarar vi varför de måste gå dit, dumma vore vi annars. Men jag skulle aldrig få för mig att  hålla dörren så att de inte kan komma ut. Där går gränsen!

Fuktslukare

Regnet öser ner men det är varmt så att sätta på värmen är inte riktigt behagligt. Alltså blir det FUKTIGT i vår källare. Jag har en stor tvättstuga och hänger alltid upp tvätten på tork. Så även om jag har en tumlare är den inte mycket använd. Men nu torkar inte tvätten och det känns lite ruggigt nere i källaren.
För att lösa detta pungade vi ut med 2500 kronor och införskaffade en avfuktare av  märket Metro. Nu står den och surrar lite hemtrevligt i tvättstugan och surplar i sig fukten från omgivningen.
Vi fick en avfuktare av min käre far för ett par år sedan. Men den gick nästan dygnet runt förra sommaren och gav tiill slut upp, rasslade till och dog. Men vi får hoppas att det blir torrare väder så jag inte behöver köra den här lika hårt.

Småland är namnet på landet.....

Vi satt och tittade på en Emil-film med barnen idag. Sambon konstaterade då att filmerna är en suverän reklam för Småland. Och visst har han rätt! Den visar vår fantastiska natur och idylliska röda stugor med kor som fridfullt betar i hagen.
Den är gör också en kulturell insats. I filmen får man vara med om ljusstöpning, korvstoppning och även ett besök hos Godtemplarna. Men framförallt är det bra och roliga filmer!!

ÄNTLIGEN!!!!

En epok har gått i graven! Om man nu kan kalla lite drygt 4 år en epok..... Idag tog jag isär skötbordet och bar ner till förrådet. Jag putsade fönstret ovanför badkaret och nu blir det nog inga nya fingeravtryck på det. Badkaret skurades av och nu kan man ta ett bad utan att behöva lyfta av skötbordet innan. UNDERBART!!

Hur kan du vara trött, du har ju inte gjort något.....

Jag jobbar på ett demensboende. Det innebär att jag tittar på tv eller dricker kaffe med de boende en hel del. Det är mitt jobb och inte något jag gör för att jag är lat. När jag sitter där framför tvn så svarar jag  på frågor från damen bredvid mig. Frågorna är i stort sett alltid de samma: " Är det mitt rum där borta? Hjälper du mig sen? Får jag sitta här?"
Mannen i fåtöljen bredvid berättar några anektdoter från sin ungdom. Alltid samma anektdoter, dag efter dag.
Men jag svarar vänligt på frågorna och lyssnar intresserat på anektdoterna. Det är mitt jobb.
Nej, jag blir inte svett och fysiskt utmattad på mitt jobb.
Men jag blir trött mentalt och och ännu tröttare när jag hör kommentarer om att jag inte gör något!

En regnig men ändå bra söndag

Idag har det regnat hela dagen, men vi åkte ändå till den öppna bondgården. Vi klappade kalvar, köpte färska skogschampinjoner från gårdens egna odling och åt grillad korv. Yngste sonen kissade flera liter så det blev klädbyte mitt i alltihop. Men vi befann oss på en altan så det regnade inte på en liten barnrumpa i alla fall.
Efter bondgårdsbesöket drack vi kaffe hos sambons jobbarkompis. Där fick barnen träffa en livs levande sköldpadda. Ett mycket spännande möte.
Ingen av oss vuxna var intresserade av matlagning så det blev pizza till middag. Lammhults värdshus gör pizzor med mozzarella och andra godsaker. Som vanligt när jag äter pizza så orkar jag inte äta upp hela, ganska störande att lämna något så gott!
Nu har jag kokat tre liter saft och tänker inte göra ett handtag till!
Godnatt alla!!

Öppen gård

Imorgon blir det utflykt till en öppen bondgård. Champinjonodling, 250 kor på lösdrift och skogsmaskiner. Man kan köpa grillad korv till självkostnadspris så om inte åskan blir för vild så borgar det för en trevlig dag!

Snart rumsren......

Min yngste son, 2,5 år tillhör kategorin VÄLDIGT bestämda människor. När vi har fört ämnet kissa på toan och gå utan blöja på tal har det blivit tvärstopp. På sin höjd har det gått bra att vara utan på kvällen och då även slå en drill i porslinet. Men ABSOLUT inte mer.
Tills plötsligt häromdagen, då det INTE skulle vara blöja. Bort med den och på med kalsonger. Vi gjorde en kompromiss dock. Eftersom det bara var två dagar kvar innan sommarledigheten från dagis så använde han blöja där. Det tyckte han att han kunde gå med på.
Så nu är han nästan blöjfri, han använder den på natten och när han vilar på dagen. Oftast kissar han på toan, men ibland  så kommer det i byxorna. Men övning ger som sagt färdighet..

SOYA

Jag har ett nytt favoritmärke, SOYA. Jättesnygga kläder till bra pris, en mycket trevlig kombination. En ny klädbutik har öppnat i Sävsjö, eller rättare sagt, en befintlig inredningsbutik har utökat sortimentet med kläder också. Innan jag kollade in deras kläder var jag totalt okunnig om hur snygga kläder SOYA har, nu är det nästan bara det märket jag köper. Jag har alltså blivit märkessnobb.....

Snart fredag....

Fredag

Imorgon är det fredag och jag slutar klockan 12!!  Sen ska jag inte jobba förrän klockan 12 på måndag. Underbart!!