Smålandsturist hela helgen

Vi har turistat på hemmaplan den här helgen. Kollar man runt lite finns det ofta en hel del att göra. Vi började hemmaturistandet med att besöka Hörnebo skiffergruva utanför Ramkvilla. Det är en dagbrott där de bröt skiffer på 1800-talet. Numera är det en 120 meter lång tunnel, ej upplyst,som leder till dagbrottet. En spännande promenad för både barn och vuxna, men det finns räcke så man vet vart man ska gå. Själva dagbrottet är väldigt vackert och det brukar arrangeras konserter där nere.


Efter att barnen kastat skiffersten omkring sig sög det ordentligt i kaffetarmen. Vi packade in oss i bilen och uppsökte Engdahls Kulle för macka, kaka och kaffe.  De har inte bara gott fika utan har även blivit K-märkta av K-spanarna på SVT. Har man lust och ork kan man ta sig upp i utsiktstornet.


Idag regnade det hela förmiddagen och vi kände oss ganska eländiga allihop. Men när vi ätit middag ljusnade det lite och vi beslöt oss för en tågresa. I den gamla bruksorten Ohs finns det en museijärnväg med ånglok och allt. Ohsabanan har en spårvidd på ynkliga 60 cm så det känns lite vingligt. Men tåget tuffar tryggt fram i 20 km/h.
Efter tågresan blev det glasspaus innan vi körde till Lammhult.


Som barn lekte jag i en stor rutschkana i form av en drake. Man kunde åka nerför stjärten och om man var modig genom munnen. Åkte man genom munnen var de första meterna en tunnel. Tvivlar på att jag vågade åka där igenom.... Den är fortfarande kvar och restaurerades tidigare i år. Draken är ett konstverkav Knud Andersen och byggdes redan 1971. Mina barn hade precis lika roligt som jag hade när jag klättrade omkring på den som barn!


Nu sover det två trötta barn i sina sängar och en nästan sovandes sambo sitter i soffan bredvid mig. Imorgon ska jag jobba igen, men nu är det bara 5 arbetsdagar till min minisemester. 6 lediga dagar varav 4 ska tillbringas i Gamleby utanför Västervik.

Kommentarer
Postat av: Mia

Minnen, minnen....Vad glad jag blir! Jag har inte åkt kana i Draken ;-) Och jag har inte åkt Ohsa-banan, skam till sägandes...men jag har ju sett dom båda två! Skifferbrottet har jag varit i, och Engdahls kulle, även uppe i tornet....Tack Lotta för minnen som återkom...

2008-07-20 @ 22:08:49
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Jessica

Det vet väl alla som har varit vid Draken som små att den stänger munnen när man ska åka.... eller var det någon som lurade i mig det när jag var liten?

2008-07-21 @ 13:04:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0