Hemmagjord pizza


Dagens middag blev hemmagjord pizza.

Degen gjorde jag så här:
2 dl ljummet vatten + 2 msk mjölk
1/4 pkt jäst
1/2 tsk salt
1 tsk honung
2 msk olja
ca 5 dl vetemjöl

Jästen smulas ner i en bunke och rörs ut med lite av vattnet plus honung och salt. Tillsätt resten av vattnet, mjölk, olja och mjöl. Arbeta ihop till en deg och bearbeta den ordentligt.
Degen ska sen jäsa ca 40 minuter eller till dubbel storlek.
Vill du ha en tunnare botten på pizzan så dela den i två bitar. Då blir det två stora pizzor istället för en som täcker plåten och med tjock botten.
Jag brukar använda bakplåtspapper som penslas med lite olja. Då går det att trycka ut degen till önskad storlek, mycket lättare än att kavla. Dessutom blir det en frasigare botten.
Lägg på önskad topping och jäs i 10 minuter. Pizzan gräddas mitt i ugnen, 260¤ i ca 12 minuter.

Jag gör egen tomatsås som även kan användas när man gör vanlig köttfärssås.
1 en gul lök och 2 vitlöksklyftor finhackas. Fräs löken i 2 msk olja. Häll i krossade tomater ( 4-500g) och smula i en buljongtärning. Smaksätt med 1 tsk socker och 1/2 msk torkad oregano. Koka utan lock i ca 10 minuter och låt den svalna.
Såsen är supergod! Gör en rejäl sats och frys ner så är det bara att plocka upp efter behov.

Recepten kommer från min favorit Anna Bergenström...

Bon apetit!!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Men så gott det såg ut =) Den där tomatsåsen lät god oxå, får prova den nästa gång vi ska baka pizza här !!

2009-01-19 @ 21:56:44
URL: http://lisenj.blogg.se/
Postat av: Anonym

Lotta - VA???? Markus???? Det missade jag naturligtvis:-( Skit samma vilken fisyr.. han är snyggast ändå... Ha ha!!

2009-01-19 @ 22:10:05
Postat av: Anonym

Förresten - det lät mumma härovan!!

2009-01-19 @ 22:11:20
Postat av: Jannike

Alltså... det är mina kommentarer här ovan!!!

2009-01-19 @ 22:11:59
URL: http://pyret07.blogg.se/
Postat av: Mia

Det är ju så enkelt att göra egen salsa, mycket godare blir det också än den köpta...och billigare!

2009-01-20 @ 07:18:06
URL: http://matmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0