Labbångest


Jag har nu praktiserat i tre veckor. Under den tiden har jag hunnit med otaliga venprov. Innan dess tog jag otaliga på sjukhuset i Eksjö. Likförbaskat är det vissa dagar som det är som förgjort. Jag bara misslyckas hela tiden och självförtroendet ramlar ner till fotknölshöjd. 
Förra veckan avslutades med en sådan dag. Min handledare fick rycka in gång efter gång.
När jag skulle sticka min första patient idag så var det med bultande hjärta. Till min fasa märkte jag att jag började bli fuktig i händerna av nervositet. Handsvett och venprov är en VÄLDIGT dålig kombination!
Jag stasar, hittar en ven och sticker. Fullträff! Men när jag ska sätta dit provröret glider nålen ut.
Patienten tar blodförtunnande medicin och blöder således lätt och mycket. Jag sliter åt mig ett par torklappar samtidigt som jag lyckas få loss stasen.
I min hjärna skriker jag väldigt fula ord.....
Men patienten är en kolugn och väldigt förstående man. Han säger lugnt att det är bara att försöka med den andra armen.
Ok, nu är jag pressad och har en sanslös prestationsångest.
Men jag gör om ritualen på nästa arm. Och lyckas! Utan problem lyckas jag sticka och få blod samtidigt som jag kan småprata. Jag brukar småprata lite för att lugna både mig och mitt offer....
Resten av patienterna går som en dans. För varje lyckat prov blir jag mindre och mindre nervös. Kanske har trollen i labbrummet försvunnit för ögonblicket......

Kommentarer
Postat av: Lotta

Hahaha, jag tänkte väl det=) Men man vet ju aldrig !! Jag fick akvariet i födelsedagspresent ett år o då tillhörde det en möbel till den. Men man kan ju ställa det på vad som helst egentligen.

Det första året var jag jätteduktig o rengjorde o bytte 50 l. vatten varje vecka nu som sagt blir det när pumpen stannar =( Man har ju lite annat att göra oxå !

Men det är ju fint att titta på........

2008-09-08 @ 21:52:41
URL: http://lisenj.blogg.se/
Postat av: Mia

Ingen fara Lotta, du fixar det!

2008-09-09 @ 06:54:54
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Anonym

2008-09-09 @ 18:39:49
Postat av: Bea

Du får ju göra massa spännande grejer :) Antar att du trivs som fisken i vattnet där uppe.

2008-09-09 @ 18:42:10
URL: http://eriiksson87.blogg.se/
Postat av: Jannike

Hej!! Har hittat till dig från Lisens blogg! Förstår att du är blivande syrra eller??? Lycka till i såna fall!!!



2008-09-12 @ 15:20:57
URL: http://pyret07.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0