Höstfåglar

 

Idag såg jag det första sträcket med flyttfåglar. Gäss tror jag det var. Det känns lite vemodigt att se dem flyga söderut. Samtidigt är det fascinerande att se hur de håller ihop och turas om att ligga i täten. Nu kommer det en period med mycket rovfåglar också. De är på genomresa norrifrån och även om vi bor i ett samhälle så brukar man se mer av dem så här på höstkanten. Men vi har skogen som granne så det är nog därför rovfåglarna mellanlandar här ett tag.
När börjar man mata fåglarna egentligen? Varenda år är det samma dilemma, jag vet inte riktigt när man ska börja. Tror att det var någon gång i slutet på oktober förra året. Hur brukar ni göra? Vore kul att få lite matningstips. Jag ska INTE göra kokosfett-med-frön-i-kruka i år i alla fall. Det uppskattades inte alls av fjäderbollarna här. Men jordnötter och solrosfrön blir det. Och talgbollar till ekorrarna, de uppskattar det väldigt mycket!

Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag gillar också när fåglar samarbetar ihop och i huvudtaget fåglar.

2012-04-22 @ 12:25:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0