En udda leksak

Det här med barns leksaker är onekligen väldigt intressant. Äldste sonen har alltid älskat traktorer och lastbilar. Vanliga bilar är ok, men det som är bäst är stora maskiner. När vi åker i bilen och kör förbi ett vägarbete är han i sjunde himlen! Han kan namnen på grävmaskiner, frontlastare och traktorer, numera ser även jag skillnad på en New Hollandtraktor och en Valmet.  Valmet traktorn är snyggare, enligt mig...

Eftersom jag är feminist av födsel och ohejdad vana har det alltid funnits dockor till barnen hemma. Till deras farbrors stora förskräckelse! Storebror lekte med dockorna en period när lillen var nyfödd, han ville också mata och pyssla med bebisen. Men den perioden gick snart över så numera är det som sagt maskiner som gäller.

Yngste sonens favoritleksak är varken maskiner, dockor eller pussel. Jag kan inte för mitt liv förstå varför just denna sak är det bästa han vet. Han kan leka med den i timmar! Gudnåde den som försöker ta den ifrån honom. På ett ögonblick förvandlas han från en änglalik två-åring till ett vrålande monster!
Vad är det då som han kan slåss till sista blodsdroppen för? Jo, det här:



image47



En dammsugare!! Eller icka som han säger. Som tur är så har vi två stycken, eftersom det inte går att städa här hemma utan att han ska "hjälpa" till. Med en gravallvarlig min följer han den som dammsuger och böjer sig ner så han kan komma åt under sängar odyl. När man för femtielfte gången har burit upp/ner dammsugaren och han är nöjd med dagens dammsugarlek är han väldigt noga med att ställa tillbaka den i tvättstugan. Det går inte an att bara ställa ifrån sig den lite hur som helst!
Jag vet inte hur det kommer sig att han fastnat för just dammsugaren, men han ska få en egen av farfar i present på söndag. Har vi tur så duger det med en leksaksdammsugare, vore skönt att slippa snubbla över den andre när han är igång och "ickar"!

Kommentarer
Postat av: Mia

Barn är ju för härliga! När Johan var liten åkte han på dammsugaren, utblåset gick rakt upp och han lutade sig fram så håret stod rätt ut, skitkul tyckte han! *L* Tack för att du fick mig att minnas det... :-)

2007-11-14 @ 19:02:13
URL: http://matmia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0